Impact Corona - een stomaverpleegkundige vertelt

  • 15 december 2020
  • Nieuwsbericht
  • Stomaverpleegkundigen
5I5A9662 Hoofdingang Ziekenhuis MCA

Stomazorg in Covid-19 tijd

1ste golf

In de eerste golf begin dit jaar lagen er weinig mensen in de kliniek die een stoma kregen. Onze werkkamer moest met spoed gesloten worden omdat die in de gang is waar positieve palliatieve Covid-19 patiënten kwamen te overlijden. Wij, stomaverpleegkundigen, werkten op flexplekken. Niet ideaal, maar je moet wat. Polibezoeken waren er minimaal. Eigenlijk was het heel rustig.

Toen de golf over was hebben we verschillende patiënten gehad die geen contact hebben opgenomen met stomaproblemen omdat ze bang waren. Dit soms met fikse gevolgen.

2de golf

Nu bij de tweede golf kunnen we in ons kantoor blijven werken en hebben we de stomapoli een deur verder. Ideaal werken. In de kliniek is het druk met stomapatiënten. Veel langdurig zieke mensen en de gevolgen van de uitgestelde of vermeden zorg. 15 klinische stomaconsulten per dag is geen uitzondering. Mocht er op de Covid-afdeling een stomapatiënt liggen gaan we daar in principe niet heen. Wel is er bijna dagelijks contact met de afdelingsverpleegkundige. Bij b.v. huidproblemen of lekkages werken we met foto’s en goede instructies in het verpleegkundig dossier. Niet ideaal, maar we moeten onszelf en de andere patiënten ook beschermen. Op die bewuste afdeling zijn al 18 positieve collega’s getest.

Polikliniek

Als een poliklinische patiënt een stoma- of huidprobleem heeft dan proberen we het eerst telefonisch. Met of zonder foto’s via de mail. Als we er niet uitkomen dan kan de patiënt naar de stomapoli komen.

Voor het bezoek natuurlijk eerst uitvragen of er geen Covid-19 gerelateerde klachten zijn. Mondkapjes worden door de stomaverpleegkundige en patiënt gedragen.

Het voordeel van een fysiek bezoek blijft dat je de hele patiënt en specifiek de buik goed kunt observeren. Een foto kan toch soms een vertekend beeld geven. Ook qua kleur en kwaliteit verschilt het. Patiënten stellen makkelijker vragen; kunnen makkelijker emotioneel zijn. Het voordoen van een hulpmiddel werkt bij velen eenvoudiger; vooral bij de oudere mensen. Na het geven van een advies, wordt het opvolgen bij voorkeur weer telefonisch of via mail gedaan. De kamer wordt na elk bezoek goed schoongemaakt met een desinfectans.

En verder

Lesgeven gaat via Teams. De interactie is moeizamer; het is belangrijk om ze vaak vragen te stellen om de interesse levendig te houden.

Externe partijen mogen niet de organisatie in. Dit is voor de firma’s erg jammer en lastig om hun producten onder de aandacht te brengen. Nu gaat het via mail en als er nieuwe producten zijn wordt een voorbeeld opgestuurd. Mooi om te zien dat er andere wegen worden gevonden om onze aandacht te vragen, o.a. een webinar en YouTube.

Noordwest Ziekenhuisgroep Alkmaar - Marian de Koning

Word lid en praat mee!

Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.

Ontwerp Zonder Titel (15)