We vinden veel, maar laten we genoeg van ons horen?
- 11 mei 2021
- V&VN magazine
- Verzorgenden
"Te weinig reistijd in je route, waardoor je te laat komt bij bijna al je cliënten. Een nieuw protocol waar je niet wijs uit wordt. Of een nieuw computersysteem dat niet vóór je werkt, maar tegen je. Laat jij van je horen? Of geef je je ongezouten mening aan je directe collega en blijft het daarbij? Van nature treed ik niet op de voorgrond, maar ik heb in mijn 35 jaar als verzorgende in de wijk geleerd: laat van je horen op de plekken waar het ertoe doet. Wil je wat veranderen? Laat je zien!
Toen de vacature voor bestuurslid van V&VN voorbijkwam zeiden mijn dochters: ‘Mam, dit is echt wat voor jou, dit móet je doen!’ Zelf was ik daar nog niet zo zeker van. Maar wat me sterkte, is de kans om iets te veranderen voor de positie van verzorgenden. Wij doen ertoe. Wij zijn de experts van de praktijk en we kennen onze cliënten door en door. Maar, we zijn niet gewend onze plek op te eisen. En we kunnen afwachtend zijn. Ik heb me niet altijd gerealiseerd dat verzorgenden vaak zo slecht vertegenwoordigd worden in organisaties. Toen ik dat besefte, wilde ik er wat aan doen.
Ook binnen V&VN kan de positie van de verzorgenden nog verbeterd worden. Er zaten nog geen verzorgenden in het bestuur van V&VN. Dan moet ík deze kans pakken, dacht ik. Het wordt hoog tijd dat verzorgenden op bestuurlijk niveau gaan meepraten. Omdat het de zorg beter maakt.
Vind je zeggenschap uitoefenen spannend? Begin klein, binnen je eigen team of organisatie. Vorig jaar kwam er veel coronacommunicatie op ons af. Nieuwe protocollen en richtlijnen: enorm lange stukken tekst die moeilijk te lezen waren. Dat landt niet op de werkvloer. Met een werkgroep binnen de organisatie bekeken we: wat staat hier nou? Wat wordt hier bedoeld? We brachten veranderingen aan om de richtlijnen concreter te maken voor de verzorgenden en verpleegkundigen die ermee moesten werken. En we checkten: komt de boodschap nu wel goed over? Van een dagelijkse frustratie naar een duidelijk verhaal. En nog veel belangrijker: de gezondheid van cliënten én collega’s stond weer voorop.
Dagelijks kun je je stempel drukken op de zorg en dingen ten goede veranderen. Oefen jezelf door een mening te vormen als er iets verandert of als je ergens ontevreden over bent. Breng in kaart welke gevolgen het heeft, voor jou, je collega’s en voor je cliënten. Zoek gelijkgestemden en werk samen. Trek in je organisatie aan de bel. Je mag geduld hebben, maar je moet vasthoudend zijn. Pak je positie. Word zelf de ambassadeur van je eigen vak."
Fenny Steunenberg is verzorgende IG bij Icare en sinds maart bestuurslid van V&VN.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.