Onveilig op het werk: 'Ik voelde me eenzamer dan ooit'
- 11 april 2023
- V&VN magazine
- V&VN Algemeen
Een cliënt die op je afkomt met een mes. Aardbevingsslachtoffers behandelen terwijl je naschokken voelt. Collega’s die niet eens ‘goedemorgen’ tegen je zeggen. Onveiligheid op het werk kent vele vormen. Drie zorgprofessionals vertellen daarover. In deel 1 van deze serie: verpleegkundig specialist GGZ Christian Klijs (46) vertelt hoe hij werd buitengesloten van een hechte groep collega's.
“Zeven jaar geleden ging ik werken in een zorginstelling voor psychiatrische cliënten in Zeeland. Ze wilden er een slag maken in herstelgericht werken en mijn opdracht was om het team daarin mee te nemen. Helaas kwam ik terecht in een hechte groep waar je als buitenstaander niet zomaar tussenkomt. Ik werd genegeerd. Collega’s zeiden geen ‘goedemorgen’ of ‘fijne avond’ en betrokken me nergens bij.
Non-verbale agressie kan zó venijnig zijn. Ik snapte er niks van, maar voelde me te onveilig om mijn mond open te doen. Steun vanuit het management kreeg ik niet. Acht maanden lang voelde ik me eenzamer dan ooit.
Pas achteraf, toen ik mijn ontslag indiende, hoorde ik wat erachter zat. Mijn team had begrepen van het management dat ik taken van hen zou afnemen, waardoor ze minder verantwoordelijkheden zouden krijgen. Onterecht. Pas toen gaven ze toe dat ze me niet goed hadden behandeld.
Als collega’s zich veilig bij je willen voelen, moet jij veilig zijn voor de ander
Los van het feit dat ík me niet veilig voelde, was de situatie ook onveilig voor cliënten. Mensen met verslavingsproblematiek voelden niet de veiligheid binnen het team om hun angsten te bespreken. Terwijl dat wel nodig was om hun middelengebruik te verminderen.
Mijn Zeeuwse ervaring neem ik mee in de trainingen ‘Omgaan met agressie’ die ik geef in het verpleeghuis waar ik nu werk. Als collega’s zich veilig bij je willen voelen, moet jij veilig zijn voor de ander. En niet kijken naar elkaars verschillen, maar de krachten van iedereen bundelen. We werken hier fijn samen, door te luisteren naar elkaar en iemands lastige eigenschappen niet te veroordelen.”
Bron: V&VN Magazine 1-2023 | Tekst: Annemarie van Dijk | Foto: Linelle Deunk
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.