V&VN Opleiders Congrestival: ‘Studenten hebben eigen plek nodig’
- 30 mei 2024
- Nieuwsbericht
- V&VN Algemeen
Studenten die een zorgopleiding volgen en stage lopen, hebben op beide locaties een plek nodig om te verwerken wat ze allemaal meemaken. Maar vaak is die plek er niet. Dat vertelde Iliass El Hadioui, stads- en onderwijssocioloog bij de opening van het V&VN Opleiders Congrestival op donderdag 30 mei. V&VN-voorzitter Bianca Buurman was er ook: “Dit is voor mij echt een eyeopener. In de opleiding en op de werkvloer moeten we daar rekening mee gaan houden, willen we hen behouden voor de zorg.”
Het doel van het Opleiders Congrestival was om opleiders in de zorg te inspireren, te informeren en ze actief te laten leren. Een zorgprofessional uit het publiek in reactie op wat Iliass El Hadioui vertelde: “Ik vind het altijd reuze ongezellig als stagiaires bij ons in het verpleeghuis in de koffiekamer gaan zitten appen. Daar mopperen we weleens over. Nu kijk ik daar anders naar.” Illias: “De telefoon is voor hen de beste route om zichzelf te dirigeren naar een plek waar ze kunnen ‘chillen’ en met de buitenwereld hun ervaringen kunnen delen.”
Scholen met poorten en pasjes
Illias vertelde ook over een groot onderzoek op mbo-zorgopleidingen waar de studenten geen eigen plek hebben. “De docenten hebben een pauzehoek of een koffiekamer. Maar de studenten hebben dat niet. Er zijn scholen met poortjes en pasjes en een commerciële cateraar die niet wil dat de studenten even gaan zitten. Eten en drinken moet staand en zo snel mogelijk gebeuren. Dan is het niet raar als de studenten in de klas gaan zitten ‘chillen’. Ze kiezen precies de tijd en ruimte voor zichzelf in de lessen die niet verplicht zijn.”
Inspirerend voor diverse generaties
Zorgopleiders konden op het Congrestival met ‘Mixed Reality’ ook ervaring opdoen met klinisch redeneren. Mixed Reality is een combinatie van virtual reality en de echte wereld.
Jasen Hashem van het innovatieve bedrijf TrueSim: “De zorgprofessional of student ziet door de VR-bril een patiënt, maar intussen is er ook een echt bed en zijn er echte materialen waarmee kan worden gewerkt.”
Deze leermethode wordt inmiddels toegepast in dertien ziekenhuizen, en op één mbo-opleiding en drie hbo-opleidingen.
Jasen: “We hebben het samen met verpleegkundigen en artsen zó ontwikkeld dat dit niet alleen de jongere generatie aanspreekt, maar ook inspirerend is voor de verpleegkundige die al twintig jaar in het vak zit.”
'Uitdagende functies op niveau'
Voorzitter Bianca Buurman ging tijdens een ‘kampvuursessie’ met opleiders in gesprek over hoe de instroom in de zorg kan worden vergroot en jonge zorgprofessionals kunnen worden behouden. Daarbij benadrukte ze een goede en warme ontvangst van de startende net afgestudeerde professional en het belang van zeggenschap in het werk. En dat er uitdagende functies op niveau moeten zijn om naar door te groeien.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.