Van chocolatier naar verzorgende IG
- 22 december 2017
- Nieuwsbericht
- V&VN Algemeen
Verzorgende IG Jan-Jaap Eikelboom, lid van V&VN, begon zijn carrière als banketbakker. Al vrij snel specialiseerde Jan-Jaap zich in de chocolaterie. ‘Ik heb jarenlang met chocolade gewerkt. Ik was heel gedreven. Na elke werkdag dook ik ’s avonds nog de kookboeken in op zoek naar meer informatie. Uiteindelijk heb ik een paar jaar chocolade gemaakt in toprestaurant de Librije in Zwolle. Ik was dag en nacht bezig met mijn werk en daar wilde ik echt mee stoppen. De werk-privé balans was zoek. En hetzelfde trucje van iets lekkers en moois maken had ik al heel vaak herhaald.’
Reden voor Jan-Jaap om iets nieuws te zoeken. ‘Het was echt een zoektocht om te kijken wat ik nu echt wilde. ‘Toen dacht ik terug aan wat mijn moeder vroeger zei: ‘Jan-Jaap zou een goede broeder zijn’. Ik heb meegelopen in de gehandicaptenzorg om te bepalen of dit werk bij mij past. En ze had gelijk! Ik vind dit werk fantastisch. En dan vooral het contact met de cliënten. In de zorg is geen dag hetzelfde. Werken in de zorg is geen trucje. Dat is een groot verschil met het werk in de horeca. Bovendien kan ik dit werk veel beter loslaten. Daar heb ik ook een goede truc voor. Ik fiets elke dag 21 kilometer van en naar mijn werk in Epe bij Viattence. Natuurlijk blijven sommige cliënten je nog bij, maar de meeste dingen vallen tijdens het fietsen langzaam van me af.’
Dezelfde service in een toprestaurant ook voor cliënten?
Het lijkt een grote overstap van de horeca naar de zorg, maar Jan-Jaap ziet wel degelijk overeenkomsten. ‘In de Librije is alles gericht op professionaliteit en vooral een goede service. In de keuken weet bijvoorbeeld iedereen dat iemand aan tafel 3 zoutloos eet. Je doet er dan alles aan om dat perfect voor elkaar te krijgen. Je wil zo goed en snel mogelijk helpen. En dat wil je in de zorg natuurlijk ook. Met een team werk je zo goed mogelijk samen om de beste zorg voor de cliënt te leveren. Toch was de service in de Librije beter dan in de zorg. Maar ik ben ervan overtuigd dat het in de zorg ook kan! Het lijkt me heel fijn om cliënten net zo te verwennen als gasten in een toprestaurant.’ Zelf probeert Jan-Jaap dat door zo goed mogelijk naar cliënten te luisteren. En tot op de dag van vandaag heeft Jan-Jaap Eikelboom geen spijt van zijn besluit over te stappen naar de zorg.
Dit nieuwsartikel is per december 2019 overgeplaatst van de oude website van V&VN naar de vernieuwde website. Eerder geplaatste reacties komen hiermee te vervallen. Wil je reageren op dit artikel? Praat verder op social media.
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.