'Zorg dat technologie doet waar jij behoefte aan hebt’
- 26 augustus 2019
- Nieuwsbericht
- Academie
- V&VN Algemeen
<strong>Wees niet huiverig voor nieuwe technologie in de zorg, zoals beeldbellen. De kwaliteit van het contact met de cliënt wordt niet minder en het is lang niet zo moeilijk als je misschien denkt. Dat zegt verpleegkundige Thijs van Houwelingen (36), die nu werkt als postdoctoraal onderzoeker bij het Lectoraat Technologie voor Zorginnovaties en docent Verpleegkunde aan de Hogeschool Utrecht. “Als je op internet een reis kunt boeken naar het buitenland, lukt dit ook.”
Wat heb je onderzocht?
“Vorig jaar ben ik gepromoveerd op een onderzoek naar telehealth in de verpleegkundige zorg. Ik heb vooral gekeken naar welke competenties en scholing verpleegkundigen en verzorgenden nodig hebben om die zorg goed te kunnen verlenen. Je kunt dan denken aan zorg op afstand, zoals beeldbellen. Ik heb vastgesteld dat verpleegkundigen daar 52 verschillende competenties voor nodig hebben, waarvan er 31 echt nieuw zijn. Op afstand empathie kunnen overbrengen, bijvoorbeeld. Of: iemands behoeften in kaart brengen terwijl je alleen een gezicht ziet. Het is toch anders dan een bezoek: je kunt niet zien hoe iemand beweegt, niet ruiken of het fris is in huis. Je moet daarom goed kunnen doorvragen en daarnaast weten wat je moet doen als het geluid wegvalt of de verbinding wordt verbroken. Ook heb ik gekeken welke scholing verpleegkundigen en verzorgenden nodig hebben.”
Waarom is het belangrijk voor verpleegkundigen en verzorgenden?
“Ik ontdekte dat aanbieders van telehealth vaak vooral uitleg geven over de knoppen en functies, maar niet hoe je de technologie dagelijks in je werk kunt gebruiken. Zorgorganisaties vinden dat ze mee moeten doen met de trend, maar vervolgens ligt de apparatuur voor zorg op afstand al snel in een kast te verstoffen. Het is belangrijk dat het team goed wordt voorbereid op werken met telehealth. Dit onderzoek laat puntsgewijs zien voor welke taken de technologie geschikt is. En hoeveel vertrouwen verpleegkundigen en verzorgenden hebben in hun eigen vaardigheden op dit gebied. Wat bleek: het merendeel van de deelnemers aan het onderzoek denkt te beschikken over 9 van de 31 benodigde competenties. Op de echt nieuwe competenties scoorden ze middelmatig tot laag, bijvoorbeeld wat te doen als de verbinding wordt verbroken. Daar is dus nog veel winst te behalen.”
Wat zijn je aanbevelingen?
“Probeer als verpleegkundige of verzorgende betrokken te raken bij de ontwikkeling van technologie, zodat de technologie ook echt dat gaat doen waar jij behoefte aan hebt. Natuurlijk is dat lastig, want iedereen heeft het druk. Daarnaast hoef je niet huiverig te zijn voor nieuwe technologie. Het persoonlijke contact met de cliënt verdwijnt niet. Soms is er via een beeldscherm juist vaker contact, maar korter. En het zijn meestal geen heel complexe technologieën: als je online een reis kunt boeken naar het buitenland, kun je dit ook. Na afloop van de training zeggen verpleegkundigen en verzorgenden vaak: ‘Ik kan dit eigenlijk heel goed. Wanneer kan ik beginnen?'"
Meer informatie?
Meer informatie over verpleegkundige ehealthtaken vind je hier.
Vanaf begin 2020 kun je reageren op berichten via het nieuwe verenigingsplatform van V&VN. Wil je nu al een reactie kwijt? Praat mee op social media
Word lid en praat mee!
Samen met 105.000 leden maken we ons als beroepsvereniging sterk voor professionalisering van de beroepen verpleegkundige, verzorgende en verpleegkundig specialist. Leden horen, zien en helpen; dat is waar we als V&VN voor staan. Wil jij invloed hebben op hoe jouw beroep zich ontwikkelt? Word lid van V&VN.