Organisatie praktijkonderwijs
Domein 3 van het Kwaliteitskader is ‘Organisatie praktijkonderwijs’. Dit domein gaat over de wijze waarop het praktijkonderwijs binnen de praktijkinstelling is georganiseerd. Er zijn immers allerlei randvoorwaarden nodig om ervoor te zorgen dat een verpleegkundige zich tijdens de opleiding alle competenties eigen kan maken die verbonden zijn aan het beroep van VS en het specialisme (GGZ of AGZ).
Zelf aan de slag met dit domein
Ga bij het invullen van de Kwaliteitskader-zelfevaluatie (of bij het uitvoeren van een eigen evaluatie) met elkaar een dialoog aan over bijvoorbeeld:
- Welke afspraken zijn er binnen onze instelling gemaakt over de organisatie van het praktijkonderwijs voor viossen? (bijv. in verdeling van de contractuele uren) Gelden die afspraken binnen verschillende onderdelen/afdelingen van de instelling of zijn er verschillen?
- Hoe ziet het proces van werving en selectie eruit? Is dat overal hetzelfde binnen onze organisatie?
- Welke faciliteiten (bijvoorbeeld stages, een skillslab, toegang tot wetenschappelijke databases) bieden we onze viossen?
- Laten we onze viossen ervaring opdoen in alle facetten van het beroep (gebaseerd op het landelijk beroepsprofiel)? Voorbeelden?
- Wat vinden we van de aansluiting tussen theorie (cursorisch deel van de opleiding) en praktijk?